نام محصول : نرم افزار تحت وب و پیشرفته مدیریت کتابخانه پاسارگاد- نسخه Web-ILS-Advance

مقدمه

نرم افزار مدیریت کتابخانه تحت وب و پیشرفته پاسارگاد در واقع حاصل استفاده از تجربیات گذشته و بهره گیری از تکنولوژی‌های جدید حوزه فناوری اطلاعات می‌باشد.

این سامانه با ویژگیها و امکاناتی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود می‌تواند بعنوان ابزاری قدرتمند در جهت گردآوری و اشاعه اطلاعات در درون سازمانها و کتابخانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. ویژگی انعطاف پذیری نرم‌افزار به کاربران امکان می‌دهد که نرم افزار را مطابق نیاز خود سفارشی سازی نمایند.

در واقع نرم افزار مدیریت کتابخانه تحت وب پاسارگاد راهکاری است جهت سهولت و توسعه دسترسی به منابع علمی و تحقیقاتی ، از طریق سازماندهی و مدیریت یکپارچه و فراگیر اطلاعات.

مشخصات نرم افزار مدیریت کتابخانه تحت وب پاسارگاد - نسخه Web-ILS_Advance

  • میز امانت و گردش منابع (Circulation)
  • فهرستنویسی و ورود اطلاعات (Cataloging)
  • سرویس جستجو و دسترسی همگانی OPAC(Online Public access Cataloging)
  • سرویس مستندات(Authorities management)
  • سرویس گزارشها (Reports)
  • سرویس مدیریت (Mamagement console)
  • سرویس SDI یا اشاعه گزینشی اطلاعات(Selective dissemination of information)
  • سرویس سفارشات و فرآهم آوری یا درخواست خرید منابع (Acquistion)
  • سرویس مکاتبه مشاوره ای ، پرسش و پاسخ و مرجع مجازی (درخواست از کتابدار) (Requests)
  • سرویس مدیریت منابع مرتبط، نظر دهی راجع به کتابها و منابع و پیشنهاد مطالعه به منابع مرتبط
  • توزيع شدگي :کاربران مي توانند بدون محدوديت زمانی و مکاني به سيستم متصل شده و پس از تعيين سطوح دسترسي از امکانات اين سيستم استفاده نمايند.
  • پشتيباني سهل تر :چون روي کامپيوتر های سرویس گیرنده نرم افزار خاصي نصب نمي شود، به سادگي و با به هنگام کردن برنامه روي سرور، مي توان از اينکه کاربران به آخرين نسخه برنامه دسترسي دارند مطمئن شد .
  • عدم نياز به سخت افزار قوي و يا سيستم عامل خاص در سطح سرویس گیرنده‌ها: به لحاظ تقسيم شدن پردازش در سطح Client و Server تنها بخش کوچکي از نرم افزار در روي کامپيوترهاي client اجرا مي شود .
  • نگاه متفاوت در طراحي واسط کاربري(Interface): به لحاظ حضور استانداردها يا تکنيک‌هايي نظير ابر متن (Hyper Link) ، XML، Ajax و ... نگاه ديگري به انجام يک کاربرد مي شود که معمولا به سليقه کاربران جديد نزديک تر است.

این برنامه به سخت‌افزار خاصی وابسته نیست و با همه دستگاه‌های جانبی نظیر پرینتر،اسکنر بارکد و ... بخوبی کار می‌کند.

همچنین در طراحی نرم افزار سعی شده از چهارچوب‌هایی استفاده شود که با حداقل تجهیزات سخت افزاری قابل اجرا باشد :

سخت افزار مورد نیاز

توجه :این نسخه بصورت آنلاین و آفلاین قابل استفاده است.بدین معنی که استفاده از آن لزوما نیازمند دسترسی به شبکه اینترنت نیست و حتی در سیستم‌های تک کاربره نیز قابل استفاده است.



برخی امکانات و ویژگیهای نرم افزار مدیریت کتابخانه تحت وب و پیشرفته پاسارگاد نسخه Web-ILS-Advance :

واسط کاربری تحت وب برای کتابداران و اعضا

با استفاده از این روش دیگر نیازی به نصب نرم افزار در ایستگاههای کاری مختلف نخواهد بود. و کتابداران و اعضا خواهند توانست با باز کردن مرورگر اینترنت خود و وارد نمودن آدرس سایت به منابع کتابخانه دسترسی داشته باشند.

پشتیبانی از ورود اطلاعات انواع مدارک و اسناد

ورود اطلاعات تمام انواع مواد کتابخانه ای نظیر کتاب ، پایان نامه ، مقاله و ... در نر افزار امکان پذیر است.

امکان سازماندهی منابع دیجیتالی و چندرسانه‌ای مانند تصویر ، صوت، فیلم و کتب الکترونیکی EBook

پس از ورود اطلاعات و تعیین نوع مدرک خواهید توانست تا به تعداد مورد نیاز اسناد الکترونیکی را به رکورد مورد نظر اضافه نمایید تا توسط اعضا کتابخانه قابل بهره برداری گردد.در ضمن در کاربرگه و فهرست نمایش مدرک امکان نمایش و پخش فایلهای چند رسانه ای وجود دارد.

حمایت کامل از استانداردهای کتابداری و اطلاع رسانی(ISBD)

پشتیبانی کامل از استانداردهای کتابشناسی سبب کارایی و سهولت استفاده از نرم افزار شده است و بستری را فراهم کرده است تا امکان سازماندهی هرگونه سند/مدرک اطلاعاتی در نرم افزار میسر باشد.

پشتیبانی از قابلیت چند زبانه بودن

با توجه به حمایت نرم افزار از استاندارد Unicode امکان افزودن زبانهای عربی،انگلیسی و... به نرم افزار وجود دارد.

حمایت از پروتکل Z39,50

كاربرد استاندارد Z3950 در بازيابي و تبادل اطلاعات بين نظام هاي ناهمگون اطلاعاتي است . به بیانی دیگر پروتکل Z3950 کاربران را قادر مى‏سازد تا نظام هاى اطلاعاتى متفاوت را بر روى انواع شبکه‏ ها و اینترنت از طریق یک محیط کاربر واحد جستجو کنند. با این امکان کاربر میتواند دهها کتابخانه را بصورت همزمان از درون محیط نرم افزار کتابخانه خود جستجو نماید و از اطلاعات رکوردهای سایر کتابخانه ها برای ورود اطلاعات کتابهای خود بهره برداری نماید.

سفارشات خرید مدرک و مجموعه سازی (Acquistions)

با این سرویس اعضا سیستم میتوانند سفارشات خرید خود را بصورت آنلاین مطرح نمایند. وظیفه دسته بندی سفارشات خرید و رتبه بندی آنها بر اساس اولویت خرید به عهده نرم افزار خواهد بود.

آگاهی رسانی جاری و اشاعه گزینشی اطلاعات (SDI : Selective dissemination of information):

در این سیستم امکان آگاهی رسانی منابع و تازه های کتابخانه به اعضا و بر اساس علاقه مندی آنها در نظر گرفته شده است.با این امکان بر اساس نوع منابع و همچنین موضوع های مورد علاقه کاربران ، تازه های نشر از طریق ایمیل یا RSS ارسال می‌شود.

حمایت از پروتکل های ارتباط با سایر کتابخانه ها

امکان تعریف اتصالات ورودی و خروجی از طریق ZServer ، SRU ، Harvesting of OAI برای ارتباط با منابع سایر کتابخانه‌های تحت پوشش این استانداردها

ارسال اطلاعات به XML,Excell,HTML,PDF و ...

با این امکان خواهید توانست تا خروجی نتایج گزارشها و جستجوها را برای استفاده های بعدی در محیط دلخواه خود ذخیره نمایید.

امکان ایجاد بانکهای جانبی

با استفاده از این امکان میتوانید رکوردها را قبل از انتقال به پایگاه اصلی در پایگاه جانبی تعریف شده توسط کاربر انتقال دهید و پس از ویرایش و انجام کارهای لازم به پایگاه اصلی انتقال دهید.

امکان تغییر ظاهر نرم افزار با طرح‌های متنوع(Theme)

استفاده از یک محیط کاری به صورت مستمر می‌تواند باعث خستگی کاربران شود. از اینرو در نرم افزار این امکان وجود دارد که با یک کلیک ساده تمام شمای ظاهری نرم افزار را بر اساس الگوهای آماده تغییر دهید.

سرويس‌هاي میز امانت( نظیر امانت ، بازگشت و...)

از ملزومات هر سیستم مدیریت کتابخانه می‌باشد. در نرم افزار سعی شده که این بخش ساده و کارآمد باشد. و عملیات امانت مدرک ، بازگشت ، تمدید ، لیست انتظار ، دیرکرد و محاسبه جریمه دیرکرد ، رسید امانت یا بازگشت ، همه از طریق یک فرم انجام شود . تا نیازی به حرکت بین فرمهای مختلف نباشد.

دریافت اطلاعات آنلاین از سایت کتابشناسی ملی ایران و کتابخانه کنگره و همچنین لوح کتابشناسی ملی

علاوه بر پشتیبانی از پروتکل Z3950 که ابزاری بسیار کاربردی برای جستجو و ورود اطلاعات از عناوین دهها کتابخانه بصورت همزمان محسوب میشود کاربران میتوانند با استفاده از این سرویس اطلاعات کتابشناسی مدرک مورد نظر خود را از سایتهای مختلف مانند کتابخانه ملی ایران به صورت خودکار وارد نرم افزار نمایید. و نیازی به ورود اطلاعات مدارک به صورت دستی نخواهد بود.

خدمات اشاعه اطلاعات از طریق اوپک

اوپک یا دسترسی برخط همگانی (Online Public Access Cataloging)این امکان را در اختیار اعضا و امانت گیرندگان کتابخانه قرار می‌دهد که در هر هنگام از شبانه روز به سایت کتابخانه متصل شوند ، منابع کتابخانه را جستجو نمایند ، از وضعیت خود در میز امانت مطلع شوند، کتب مورد نیاز خود را تمدید یا رزرو کنند و ...

رتبه بندی نتایج جستجو (Ranking)

برای سهولت در دسترسی به منابع هنگام جستجوی اطلاعات ، نتایج جستجو به ترتیب اهمیت و میزان ارتباط به جستجوی کاربر نمایش داده می‌شوند. علاوه بر این مدیر سیستم میتواند شیوه‌های مورد نظر خود را در رتبه بندی نتایج تعریف و اعمال نماید.

ایجاد کتابخانه های شخصی توسط اعضا و امانت گیرندگان

کتابخانه شخصی با امکان گروه بندی ، جستجو ، نظر دهی و به اشتراک گذاری منابع کتابخانه

روشهای نوین جستجو

در این سیستم روشهای مختلفی برای جستجو و بازیابی منابع در نظر گرفته شده است که کاربر میتواند بر اساس نیاز خود از آنها استفاده نماید. مانند جستجوی مفهومی با استفاده از اصطلاحنامه ، جستجو بر اساس ساختارهای الگویی با استفاده از کاراکترهای خاص نظیر (+ * ~ ) ، ذخیره فرمول جستجو و امکان ویرایش آتی آن ...

اصطلاحنامه و درختواره موضوعی

اصطلاحنامه ابزاری است برای بازیابی و ارائه بهینه اطلاعات و امکان جستجوی مفهومی اطلاعات .در این سیستم امکان ایجاد و استفاده از چندین اصطلاحنامه و درختواره موضوعی فراهم شده است..

سرویس های تعاملی

در برنامه امکان ارتباط دو سویه میان کتابدار و اعضا فراهم شده است. بدین صورت کاربران میتوانند فرآیندهای نظر سنجی و ارائه پیشنهاد ، ارائه تگ یا کلید واژه و برخی امور دیگر را در سیستم انجام دهند.

امکان محدود نمودن نتایج جستجو

با این امکان میتوانید تعیین نمایید که چه مدارکی از طریق سرویس اوپک قابل رویت نباشند. و یا اینکه چه اسنادی توسط چه گروههایی قابل رویت باشند.

پویایی سیستم

فرآیندهای مختلف در نرم افزار بصورت پویا و قابل سفارشی سازی در نظر گرفته شده است تا کاربران بتوانند توسط راهبر سیستم و بدون نیاز به تغییر نرم افزار این تغییرات را اعمال کند. مانند تعریف فیلدهای دلخواه کاربر هنگام ورود اطلاعات ، تعریف کتابخانه‌های اقماری و تحت پوشش ، گزارشهای پویا ، حروف زائد و واژگان ایستا(Stop words) ، مدیریت گردش کار کتابخانه با استفاده از کارتابل اختصاصی کاربر، زمانبندی انجام امور مختلف مانند بکاپ گیری و ایندکس سازی

اطلاع رسانی به اعضا از طریق SMS ، ایمیل و ...

اطلاع رسانی به هنگام به اعضا و امانت گیرندگان در مورد تازه های کتابخانه ، کتب دیر کرد دار آنان و ... از عملکردهای مهم کتابخانه محسوب میشود. با استفاده از این سیستم این کار بسیار ساده و کارآمد خواهد شد.

امکان جستجوی همزمان در مراکز اطلاع رسانی مختلف

نرم افزار به گونه ای طراحی شده که در آن خواهید توانست چندین کتابخانه را به صورت متمرکز (Integrated Libray Management System) تعریف نمایید. به گونه ای که هر کتابخانه فقط به مدارک و اعضای موجود در مجموعه خود را مدیریت خواهد کرد .اما می‌تواند اطلاعات سایر مراکز را نیز جستجو نماید. و از امکانات امانت بین کتابخانه ای نیز بهره برداری نماید.

امکان محدود نمودن نتایج جستجو برای منابع دیجیتالی

با این امکان میتوانید تعیین نمایید که چه مدارکی از طریق سرویس اوپک قابل رویت نباشند .

سرویس مدیریت و کنترل فرآیندها

با استفاده از این سرویس میتوانید اعمالی نظیر : تعریف کاربران کتابخانه، تعریف کتابخانه ، محل نگهداری اسناد ، تعریف کدهای آماری برای مدارک و اعضا ، تعریف وضعیتهای مختلف برای اسناد کتابخانه و پیش فرضهای نرم افزار را انجام دهید.

امکان جستجوی ساده و پیشرفته(برای کتابداران)

امکان انجام جستجو منابع به روشهای مختلف کمک خواهد کرد تا همه اعضای کتابخانه با هر میزان آشنایی که با رایانه دارند بتوانند منابع کتابخانه را جستجو نمایند.

تهیه گزارشات متنوع چاپی نظیر تازه‌های کتابخانه،کارکرد اعضا و مدارک و ...)

تهیه گزارش‌های متنوع آماده و قابل تغییر توسط کتابدار از ملزومات هر سیستم کتابخانه است.در این نرم افزار امکان تغییر در گزارشات آماری توسط کاربر وجود دارد. علاوه بر این کتابدار خواهد توانست با تعریف کدهای آماری برای اعضا و اسناد کتابخانه و قراردادن هر عضو یا مدرک درون یکی از گروهها به راحتی از کاربرد مدارک در کتابخانه مطلع گردد.

چاپ برچسب عطف ، بارکد،برگه امانت و....

خروجی های بخش آماده سازی نظیر برچسب لیبل عطف و ... برای چاپ روی برگه های برش خورده آماده

قابلیت شناسایی مدارک و اعضا از طریق امواج رادیویی (RFID)

حرکت بین مدارک از طریق موضوع ، نویسنده ، ناشر و...

به منظور استفاده بهینه از دیسک سخت رایانه و سهولت در جستجو و بازیابی منابع سیستم به گونه ای طراحی شده که هر نویسنده ، موضوع ، ناشر و سایر فیلدهای تکرار پذیر تنها یکبار در سیستم ورود اطلاعات خواهند شد و سپس در هر قسمت نرم افزار که نیاز باشد از همان رکورد ورود اطاعات شده استفاده خواهد شد.بنابراین چناچه در بخش جستجو مثلا روی نویسنده کتاب کلیک نمایید خواهید توانست تمام رکوردهای مرتبط با آن نویسنده را رویت نمایید.

پشتیبانی از انواع نظامهای رده بندی ها (LC, Dewey,…)

وارد و صادر نمودن اطلاعات به فرمتهای گوناگون

پشتیبانی کامل نرم افزار از استاندارد 2709ISO ،USMARC و UniMARC در ورود و صدور اطلاعات شما را قادر می‌سازد براحتی اطلاعات کتابخانه را ، با کتابخانه‌های دیگر تحت پوشش این استانداردها مبادله نمایید.

سرعنوانهای موضوعی ، مستند مشاهیر

در هنگام ورود اطلاعات اسناد کتابخانه خواهید توانست از پایگاههای مستند مشاهیر، سرعنوانهای موضوعی ، نمایه ناشران ، نویسندگان و... بهره برداری نمایید.

نمایش سابقه جستجوهای انجام شده

مدیر سیستم می‌تواند از جستجوهای انجام شده در سیستم مدیریت کتابخانه مطلع شود و در بخش مجموعه سازی و فراهم آوری منابع از علائق اعضا کتابخانه استفاده نماید.

امکان استفاده از عملگرهای منطقی

در بخش جستجو منابع امکان استفاده از عملگرهای And ،Or،Not وجود دارد و کاربر می‌تواند به تعداد مورد نیاز از این عملگرها استفاده نماید.همچنین میتوانید مدخل مورد جستجو و محل آن در فیلد را نیز تعیین نمایید


معرفی سایر راهکارها و نسخه‌های نرم افزار کتابخانه پاسارگاد :


ویژگیهای ظاهری سایت

رنگهای تعریف شده

سبک سایت

سبک پاصفحه

تصویر زمینه